Från Servicelinjer till Närtrafik
i Stockholms län

1978 kom en lag som föreskrev att det i varje län skulle finnas en trafikhuvudman, dvs en organisation för den kollektiva trafiken.
Samma år beslutades att kollektivtrafiken (dvs. de olika färdmedlen och dess hållplatser och stationer) skulle handikappanpassas. Målet var då att detta skulle vara genomfört 2010. Det år som senare utnämndes till att vara ”Tillgänglighetsåret”.

I
slutet på 1980-talet kom den första synliga åtgärden av handikappanpassningen. Den kom i form av en specialdesignad linjetrafik med småbussar som var utrustade med ramp och hade plats för en eller möjligen två rullstolar. Denna typ av linjetrafik kallades Servicelinjer.

Första stad som inrättade servicelinjer var Borås. Man importerade en busstyp av märket Ontario från Kanada. Denna busstyp användes sedan på flera håll i Sverige för servicelinjetrafiken de första åren.
På bilden ovan ser Du en av dem som användes i Nacka och Norrtälje kommuner. Den är fotograferad vid 1989 års "Hemtjänstmässa" i Sollentuna, där denna typ av linjetrafik också presenterades.
I denna artikelserie ska vi presentera flera kommuners servicelinjetrafik.
Först i raden kommer den som finns i A-län, dvs Stockholms län.

I Stockholms län inrättades de första tre servicelinjerna 1988.
Linje 101 utgick från Lingvägen 98 i Gubbängens Centrum och trafikerade mindre gator i samhället fram till Hökarängsplan där den mötte linje 102 som på samma sätt trafikerade mindre gator i samhället Hökarängen.
Bilderna på linje 101 och 102 är tagna av Staffan Sävenfjord.
Dessa linjer trafikerades med bussar av märket Renault och Wasatrafik var entreprenör.
L
inje 481 trafikerade gator i Nacka kommun. Här använde man en buss av märket Ontario, samma modell som man använde i Borås.

Under de följande 12 åren fram till år 2000 inrättades liknande kollektivtrafik i ett 80-tal kommuner. Benämningen på trafikformen var dock varierande. I Dalarna t.ex. kallades servicelinjerna för ”Mjuka Linjen”.

Grundtanken var att servicelinjerna i första hand skulle underlätta för äldre personer boende i ett visst område att komma till centrum för att uträtta sina ärenden. Exempel på dessa är besök på vårdcentralen eller apoteket.
Genom att så små bussar användes kunde linjerna framföras inne i bostadsområdena på ett helt nytt sätt och pensionärerna blev inte lika beroende av hjälp från hemtjänsten när det gällde att handla mat till exempel.

1990 startades ytterligare fyra servicelinjer inom Stockholms län. Det var 109:an i Bromma, 271:an i Lidingö, 565:an i Sollentuna och en onumrerad linje i Norrtälje. Härnedan ser Du 271:an fotograferad av Buss-Micke i mars 1993.

Det normala för samtliga servicelinjer var att man hade en avgång per timme mellan 9 och 15 måndagar - fredagar. Några linjer trafikerades även på lördagarna.
När det gäller 565:an så blev den snabbt mycket populär bland pensionärerna och speciellt första turen som avgick vid 9-tiden var ofta fullsatt. En del pensionärer kom nämligen överens om att ta första turen till Sollentuna Centrum för att där ta en gemensam förmiddagsfika.

Mellan 1993 och 1998 inrättades två - tre servicelinjer per år i Stockholms län från Upplands Väsby kommun i norr till Södertälje kommun i söder. Mestadels var det pensionärer som åkte med servicelinjerna, men knappt hälften av resenärerna hade någon form av funktionshinder.

År 2000 påbörjades förändringsarbetet med servicelinjernas linjenät. Man startade en ny modell av servicelinje som fick namnet Flex - Linje.
Första Flexlinjen kallades ”Vällingby - Flexen” och trafikerar Vällingby – Grimsta – Råcksta – områdena. Den har ett antal numrerade ”mötesplatser”. Läkarhuset i Vällingby har t.ex. nr 50.

”Vällingby-Flexen” startar vid Hässelby Gårds tunnelbanestation (Flexpunkt 1), dock bara om någon beställt att få gå på där. Många resenärer åker till / från Flexpunkt 50 som finns vid entrén till Vällingby Läkarhus på Indalsbacken.. Nedan har bussen just lämnat flexpunkt Kirunaplan (bussterminalen vid Vällingby Centrum.)
Bilderna ovan är tagna av Ulla Widell och bilden nedan har Markus Uhrvik tagit.

Flexlinjerna är ”anropsstyrda”, vilket innebär att den som vill åka med måste ringa ett telefonnummer och beställa sin resa cirka en timme före i tabellen angiven avgångstid från utgångshållplatsen. Resenären talar om från vilken ”mötesplats” man ville hämtas och vid vilken ”mötesplats” man ville stiga av. Några minuter före avgångstid får föraren en datautskrift med uppgifter om vilka mötesplatser bussen ska passera för att hämta trafikanter och vid vilka mötesplatser man ska lämna av respektive passagerare. Det innebär att Flexlinjen i praktiken har olika linjesträckningar varenda tur.

Traveller kör nu (2010) bland andra Närtrafiklinjerna i Hässelby-Vällingby. Ovan ser Du linje 908 som trafikerar Hässelby Gård - Hässelby Strand.
Bussarna har namn efter Snövits sju dvärgar och när Ulla Widell tog ovanstående bild vid Hässelby Gård, var det Glader som trafikerade linjen.

2004-01-01 togs ansvaret för servicelinjerna över av Färdtjänstnämnden i Stockholms landsting. Trafikformen bytte namn till "Närtrafiken" och antalet linjer av denna modell hade vuxit till 24 stycken.
Närtrafikens linjenät tilldelades också en egen nummerserie och alla 24 linjerna fick nummer i 900-serien, en nummerserie som tidigare bara använts internt av SL för flygbusstrafikens linjer och SL:s personaltransporter.
Det gemensamma för Närtrafiklinjerna är att körtiderna är väl tilltagna och att förarna fått specialutbildning på olika saker, som t.ex. rullstols- eller rollatorshantering. Av – och påstigning får ta den tid som krävs utan stress.

Enligt uppgifter i tidningen ”Din Färdtjänst” nr 1 2010, varifrån många fakta i denna artikel hämtats, kommer utbyggnaden av Närtrafiksystemet att fortsätta. Man räknar med att det varje år kommer att tillkomma alltfler s.k. beställningsbussar (dvs. Flexlinjer).

Sommaren 2010 fanns följande Närtrafiklinjer i Stockholms län:

Linje 901
Närtrafiken Gubbängen – Västra /  Östra Hökarängen – Gubbängen
Linje 903
Närtrafiken Gubbängen – Tallkrogen - Svedmyra
Linje 904
Närtrafiken Dalens sjukhus – Hammarbyhöjden – Kärrtorp – Dalens sjukhus
Linje 905
Närtrafiken Dalens sjukhus– Kärrtorp – Hammarbyhöjden– Dalens
sjukhus
Linje 906
Närtrafiken Svedmyra – Stureby – Högdalen
Linje 907
Närtrafiken Gröndal – Axelsberg
Linje 908
Närtrafiken Hässelby Gård – Hässelby Strand – Hässelby Gård
Linje 909
Närtrafiken Ängby / Råcksta – Islandstorget – Blackeberg
Linje 910
Närtrafiken Fruängsgården – Fruängens Centrum – Hägerstensåsen – Västertorps Centrum – Axelsbergs Servicehus
Linje 914
Närtrafiken Skärholmen – Vårbergs Centrum – Vårbergs sjukhem
Linje 921
Närtrafiken Käppala – Servicehuset Tor
Linje 923
Närtrafiken Lidingö Sjukhus – Servicehuset Tor
Linje 951
  Närtrafiken Råsunda (Hallen) – Sundbybergs kyrka – Duvbo –
Rissne Dagcentral
Linje 952
Närtrafiken Huvudsta – Råsunda – Hallonbergen
Linje 953
Söderhöjdsturen – Olovslunds  /  Aspnästuren
Linje 955
Närtrafiken Sollentuna station – Häggvik – Edsberg – Sollentuna
station
Linje 959
Närtrafiken Runby – Löwenströmska sjukhuset
Linje 961
Närtrafiken Täby C – Näsbypark – Åkerbyparken – Täby Centrum
Linje 968
Närtrafiken Lillbrostigen – Åkersberga station – Alceahuset
Linje 969
Närtrafiken Vårdbo – Kvisthamra – Vårdbo
Linje 971
Närtrafiken Huddinge Centrum – Källbrink – Stuvsta – Huddinge
Centrum
Linje 972
Närtrafiken Salem Centrum – Rönnige – Salem Centrum
Linje 978
Närtrafiken Blombacka – Rosenlund
Linje 979
Närtrafiken Bårsta – Brunnsäng
Linje 981
Brandbergen – Handens sjukhus

Vällingby - Flexen har fått efterföljare på flera håll i Stockholms län.
Idag (sommaren 2010) finns förutom Vällingby - Flexen nedanstående sex Flexlinjer

- Årsta – Gullmarsplan
- Bromsten – Solhöjden – Spånga Centrum
- Hagsätra – Rågsved – Högdalen
- Haninge - Flexen i områdena Handen och Brandbergen
- Lidingö – Flexen på norra Lidingö
- Närtrafiken Danderyd – Mörby – Djursholm.
Vill Du läsa mer om servicelinjer och närtrafik klicka här
Upp