|
|
|
|
|
|
Från Servicelinjer till Närtrafik
i Stockholms län
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1978 kom en lag som föreskrev att det i varje län skulle finnas en trafikhuvudman, dvs en organisation för den kollektiva trafiken.
Samma år beslutades att kollektivtrafiken (dvs. de olika färdmedlen och dess hållplatser och stationer) skulle handikappanpassas. Målet var då att detta skulle vara genomfört 2010. Det år som senare utnämndes till att vara ”Tillgänglighetsåret”.
I slutet på 1980-talet kom den första synliga åtgärden av handikappanpassningen. Den kom i form av en specialdesignad linjetrafik med småbussar som var utrustade med ramp och hade plats för en eller möjligen två rullstolar. Denna typ av linjetrafik kallades Servicelinjer.
Första stad som inrättade servicelinjer var Borås. Man importerade en busstyp av märket Ontario från Kanada. Denna busstyp användes sedan på flera håll i Sverige för servicelinjetrafiken de första åren.
På bilden ovan ser Du en av dem som användes i Nacka och Norrtälje kommuner. Den är fotograferad vid 1989 års "Hemtjänstmässa" i Sollentuna, där denna typ av linjetrafik också presenterades.
I denna artikelserie ska vi presentera flera kommuners servicelinjetrafik.
Först i raden kommer den som finns i A-län, dvs Stockholms län.
|
|
|
|
|
I Stockholms län inrättades de första tre servicelinjerna 1988.
Linje 101 utgick från Lingvägen 98 i Gubbängens Centrum och trafikerade mindre gator i samhället fram till Hökarängsplan där den mötte linje 102 som på samma sätt trafikerade mindre gator i samhället Hökarängen.
Bilderna på linje 101 och 102 är tagna av Staffan Sävenfjord.
|
|
|
|
|
Dessa linjer trafikerades med bussar av märket Renault och Wasatrafik var entreprenör.
Linje 481 trafikerade gator i Nacka kommun. Här använde man en buss av märket Ontario, samma modell som man använde i Borås. |
|
Under de följande 12 åren fram till år 2000 inrättades liknande kollektivtrafik i ett 80-tal kommuner. Benämningen på trafikformen var dock varierande. I Dalarna t.ex. kallades servicelinjerna för ”Mjuka Linjen”.
Grundtanken var att servicelinjerna i första hand skulle underlätta för äldre personer boende i ett visst område att komma till centrum för att uträtta sina ärenden. Exempel på dessa är besök på vårdcentralen eller apoteket.
Genom att så små bussar användes kunde linjerna framföras inne i bostadsområdena på ett helt nytt sätt och pensionärerna blev inte lika beroende av hjälp från hemtjänsten när det gällde att handla mat till exempel.
1990 startades ytterligare fyra servicelinjer inom Stockholms län. Det var 109:an i Bromma, 271:an i Lidingö, 565:an i Sollentuna och en onumrerad linje i Norrtälje. Härnedan ser Du 271:an fotograferad av Buss-Micke i mars 1993.
|
|
|
|
|
Det normala för samtliga servicelinjer var att man hade en avgång per timme mellan 9 och 15 måndagar - fredagar. Några linjer trafikerades även på lördagarna.
När det gäller 565:an så blev den snabbt mycket populär bland pensionärerna och speciellt första turen som avgick vid 9-tiden var ofta fullsatt. En del pensionärer kom nämligen överens om att ta första turen till Sollentuna Centrum för att där ta en gemensam förmiddagsfika.
Mellan 1993 och 1998 inrättades två - tre servicelinjer per år i Stockholms län från Upplands Väsby kommun i norr till Södertälje kommun i söder. Mestadels var det pensionärer som åkte med servicelinjerna, men knappt hälften av resenärerna hade någon form av funktionshinder.
År 2000 påbörjades förändringsarbetet med servicelinjernas linjenät. Man startade en ny modell av servicelinje som fick namnet Flex - Linje.
Första Flexlinjen kallades ”Vällingby - Flexen” och trafikerar Vällingby Grimsta Råcksta områdena. Den har ett antal numrerade ”mötesplatser”. Läkarhuset i Vällingby har t.ex. nr 50.
|
|
|
|
|
|
|
”Vällingby-Flexen” startar vid Hässelby Gårds tunnelbanestation (Flexpunkt 1), dock bara om någon beställt att få gå på där. Många resenärer åker till / från Flexpunkt 50 som finns vid entrén till Vällingby Läkarhus på Indalsbacken.. Nedan har bussen just lämnat flexpunkt Kirunaplan (bussterminalen vid Vällingby Centrum.)
Bilderna ovan är tagna av Ulla Widell och bilden nedan har Markus Uhrvik tagit. |
|
|
|
|
|
|
Flexlinjerna är ”anropsstyrda”, vilket innebär att den som vill åka med måste ringa ett telefonnummer och beställa sin resa cirka en timme före i tabellen angiven avgångstid från utgångshållplatsen. Resenären talar om från vilken ”mötesplats” man ville hämtas och vid vilken ”mötesplats” man ville stiga av. Några minuter före avgångstid får föraren en datautskrift med uppgifter om vilka mötesplatser bussen ska passera för att hämta trafikanter och vid vilka mötesplatser man ska lämna av respektive passagerare. Det innebär att Flexlinjen i praktiken har olika linjesträckningar varenda tur.
|
|
|
|
|
Traveller kör nu (2010) bland andra Närtrafiklinjerna i Hässelby-Vällingby. Ovan ser Du linje 908 som trafikerar Hässelby Gård - Hässelby Strand.
Bussarna har namn efter Snövits sju dvärgar och när Ulla Widell tog ovanstående bild vid Hässelby Gård, var det Glader som trafikerade linjen.
2004-01-01 togs ansvaret för servicelinjerna över av Färdtjänstnämnden i Stockholms landsting. Trafikformen bytte namn till "Närtrafiken" och antalet linjer av denna modell hade vuxit till 24 stycken.
Närtrafikens linjenät tilldelades också en egen nummerserie och alla 24 linjerna fick nummer i 900-serien, en nummerserie som tidigare bara använts internt av SL för flygbusstrafikens linjer och SL:s personaltransporter.
Det gemensamma för Närtrafiklinjerna är att körtiderna är väl tilltagna och att förarna fått specialutbildning på olika saker, som t.ex. rullstols- eller rollatorshantering. Av och påstigning får ta den tid som krävs utan stress.
Enligt uppgifter i tidningen ”Din Färdtjänst” nr 1 2010, varifrån många fakta i denna artikel hämtats, kommer utbyggnaden av Närtrafiksystemet att fortsätta. Man räknar med att det varje år kommer att tillkomma alltfler s.k. beställningsbussar (dvs. Flexlinjer).
|
|
Sommaren 2010 fanns följande Närtrafiklinjer i Stockholms län:
|
|
|
|
Linje 901
|
Närtrafiken Gubbängen Västra / Östra Hökarängen Gubbängen |
Linje 903
|
Närtrafiken Gubbängen Tallkrogen - Svedmyra |
Linje 904
|
Närtrafiken Dalens sjukhus Hammarbyhöjden Kärrtorp Dalens sjukhus |
Linje 905
|
Närtrafiken Dalens sjukhus Kärrtorp Hammarbyhöjden Dalens
sjukhus |
Linje 906
|
Närtrafiken Svedmyra Stureby Högdalen |
Linje 907
|
Närtrafiken Gröndal Axelsberg |
Linje 908
|
Närtrafiken Hässelby Gård Hässelby Strand Hässelby Gård |
Linje 909
|
Närtrafiken Ängby / Råcksta Islandstorget Blackeberg |
Linje 910
|
Närtrafiken Fruängsgården Fruängens Centrum Hägerstensåsen Västertorps Centrum Axelsbergs Servicehus |
Linje 914
|
Närtrafiken Skärholmen Vårbergs Centrum Vårbergs sjukhem |
Linje 921
|
Närtrafiken Käppala Servicehuset Tor |
Linje 923
|
Närtrafiken Lidingö Sjukhus Servicehuset Tor |
Linje 951
|
Närtrafiken Råsunda (Hallen) Sundbybergs kyrka Duvbo
Rissne Dagcentral |
Linje 952
|
Närtrafiken Huvudsta Råsunda Hallonbergen |
Linje 953
|
Söderhöjdsturen Olovslunds / Aspnästuren |
Linje 955
|
Närtrafiken Sollentuna station Häggvik Edsberg Sollentuna
station |
Linje 959
|
Närtrafiken Runby Löwenströmska sjukhuset |
Linje 961
|
Närtrafiken Täby C Näsbypark Åkerbyparken Täby Centrum |
Linje 968
|
Närtrafiken Lillbrostigen Åkersberga station Alceahuset |
Linje 969
|
Närtrafiken Vårdbo Kvisthamra Vårdbo |
Linje 971
|
Närtrafiken Huddinge Centrum Källbrink Stuvsta Huddinge
Centrum |
Linje 972
|
Närtrafiken Salem Centrum Rönnige Salem Centrum |
Linje 978
|
Närtrafiken Blombacka Rosenlund |
Linje 979
|
Närtrafiken Bårsta Brunnsäng |
Linje 981
|
Brandbergen Handens sjukhus |
|
|
Vällingby - Flexen har fått efterföljare på flera håll i Stockholms län.
Idag (sommaren 2010) finns förutom Vällingby - Flexen nedanstående sex Flexlinjer
|
|
|
|
- Årsta Gullmarsplan |
- Bromsten Solhöjden Spånga Centrum |
- Hagsätra Rågsved Högdalen |
- Haninge - Flexen i områdena Handen och Brandbergen |
- Lidingö Flexen på norra Lidingö |
- Närtrafiken Danderyd Mörby Djursholm. |
|
|
|
Vill Du läsa mer om servicelinjer och närtrafik klicka här |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|