Statens Järnvägar (SJ), södra delen, 1937 - 1969
- med fakta från Jimmy Bergman
Datum
Trafiktillstånd och avslag
1937-05-31
Statens Järnvägar (SJ) startar busstrafik i Stockholmsområdet och övertar trafiktillstånd från bolaget BRÄNNKYRKA OCH SÖDERTÖRNS TRAFIK AB.
Länsstyrelsen utfärdar tillstånd till linjetrafik med buss på följande sträckor:

- Stockholms stadsgräns vid Segeltorp - Kråkvik - Snättringe i Huddinge socken.
-
Stockholms stadsgräns vid Segeltorp - Fittja - Norsborg i Botkyrka socken.
-
Stockholms stadsgräns vid Stuvsta - vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs i Huddinge socken.
- Vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs - Huddinge - Glömsta - Fittja i Botkyrka socken.
- Snättringe - Stuvsta station - vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs.
-
Stuvsta station - Stationsvägen - Hästhagsvägen - Huddingevägen - Solfagravägen - Myrängsvägen - Sjövägen - sjön Trehörningen.
-
Hästhagsvägen - Sjövägen - sjön Trehörningen.
- Stuvsta station - Huddingevägen - Myrängen
- Snättringe - Källbrink - Fullersta - Huddinge station.

1937-06-09
STATENS JÄRNVÄGAR (SJ) ansökte den 25 maj 1937 om övertagande av BoSTABS linjer fr.o.m. den 28 maj 1937:
- Ringvägen - Segeltorp - Snättringe
- Ringvägen - Fittja - Norsborg
. Ringvägen - Stuvsta - Hörningsnäs
- Stuvsta station - Trehörningen (enligt remiss, se nedan)
- Stuvsta station - Källbrink (enligt remiss, se nedan)
- Stuvsta station - Myrängen (enligt remiss, se nedan)
- Huddinge station - Glömsta - Fittja (enligt remiss, se nedan)
- Huddinge station - Källbrink (enligt remiss, se nedan)
Bussar som skall användas i trafiken på ovanstående sträckor:
A 19002, A 19003, A 19004, A 19008, A 19016, A 19018, A 19021, A 19026, A 19027, A 19040, A 19053, A 19054, A19056, A 19061, A 19063, A 19064, A 19070, A 19073.
Ärendet tillställdes polismästaren. Allt är dock O.K 1937-06-03 enligt brev. Dock nämns inte "remisslinjerna"

1937-11-30
Kunglig Maj:t har 1937-09-03 givit tillstånd till linjetrafik på Gustav Adolfsvägen från Glömstavägen till Fredriksdal, vilket "Kunglig Maj:ts Befallningshavare"(KMB), dvs. i praktiken Länsstyrelsen, nu fastställer.

1938-09-06
Kunglig Maj:t har 1938-09-02 givit tillstånd till linjetrafik på sträckan Norsborg - Södertälje.
Länsstyrelsen fastställer sträckningen: Södertäljevägen - Norsborgsvägen - Södertälje stadsgräns - Stockholmsvägen - Turingevägen - Storgatan - Järnagatan - Södertälje Centralstation.
Villkor: Ingen lokaltrafik tillåte inom Södertälje stad.

1939-02-03
KMB-tillstånd utfärdas (Länsstyrelsen verkställer i praktiken) för det av Kungl. Maj:t 1939-01-12 beviljade linjetrafiktillståndet på sträckan Huddinge - Banslätt - Tumba - Södertäljevägen vid Eriksberg.

1939-02-15
Länsstyrelsens 1938-03-30 utfärdade tillstånd för SVEN THUNBERG att bedriva busslinjetrafik på sträckan Tullinge - Tumba - Norsborg återkallas och SJ kan därmed omedelbart starta sin trafik på nämnda sträcka.

1939-07-19
Överståthållarämbetet (ÖÄ) beviljar tillstånd till linjetrafik med nattbussturer på sträckan Stockholms Centralstation - Ringvägen.
1940-11-13
SJ har Kungl. Majt:s tillstånd till Omnibustrafik på Ringvägen - Krukmakaregatan - Hornsgatan - Liljeholmsbron - Södertäljevägen till Stockholms stadsgräns vid Segeltorp
Nu får SJ tillstånd till omnibustrafik även på Södertäljevägen - Korpmossevägen - Telefonvägen - Svandammsplan - Oktobergatan - Svandammsvägen - Södertäljevägen.
Trafikeringstillståndet gäller fr.o.m. 1940-11-01 då LM Erikssons nya fabrik tages ibruk.

1941-05-03
Då Södertälje Omnibus AB (SOAB) sedan 1940-09-09 inte längre trafikerar sin linje till Listonhill, upphävs nu lokaltrafikförbudet inom Södertälje stad för SJ tills vidare på Södertälje - linjen.

1958-02-02
SJ Huddingelinjerna får Länsstyrelsens tillstånd till linjetrafik med buss på sträckan Landsvägen / Glömstavägen - Glömstavägen - vägskälet mot Tullingeberg - korsningen Glömstavägen / Parkhemsvägen - Tullingebergsvägen.

1963-11-04
SJ har sedan 1962-12-14 (?) tillstånd till linjetrafik med buss på sträckan Ådravägen mellan Bruket och Sågaräng, men trafiken får ej tartas förrän länsstyrelsen gjort en utredning.
Nu ger Länsstyrelsen tillstånd att till 1964-07-01 bedriva linjetrafik på sträckan.
1969-01-03
1968-10-31 beslutade Länstyrelsen om tillstånd för SJ på de linjer som Stockholm - Nynäs Järnvägs AB (SNJ) haft ensamrätt att trafikera.
Nu återkallas samtliga tillstånd för SNJ av länsstyrelsen.

1969-02-01
1968-11-04 träffades ett avtal mellan SJ och AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) som innebar att SJ överlät sina busstrafikrörelse i Solna, Danderyd och Huddinge till SL. Även SJ:s trafik i Öregrund - Östhammar - Hallstavik överfördes till SL.

Upp