Busstrafiken på Södertörn 1924 - 1932
- med fakta från Jimmy Bergman

Busstrafiken i Nynäshamnsområdet och stora delar av Södertörn startade 1925.
Redan i februari 1924 hade man sökt ett tillstånd, men fått avslag som framgår av tabellen nedan. När man väl fick förssta tillståndet i mars 1925, sköttes busstrafiken i området i sju år av ett bolag som hette Trafik AB Stockholm - Nynäs.

1932-06-29 togs trafikrättigheterna över av Stockholm - Nynäs Järnvägs AB som sedan fanns med i 36 ½ år fram till 1969.

Här nedan redovisas några data beträffande trafiktillstånden som innehades av Trafik AB Stockholm - Nynäs mellan 1925-11-04 och 1932-12-30.
Ett observandum: Vendelsö stavades Vändelsö förr.

Datum
Trafiktillstånd för Trafik AB Stockholm - Nynäs
1924-02-26
Länsstyrelsen avslog ansökan om trafiktillstånd med automobilomnibus på vägsträckorna Handen - Vändelsö och Handen - Dalarö, med rätt att tillsvidare ansluta den senare vid Västerhaninge station.
(Detta torde ha inneburit att man fick linjetrafiktillstånd beviljat för sträckan Västerhaninge station - Dalarö).
1925-03-04
Länsstyrelsen avslog ansökan om trafiktillstånd med Fordomnibus avsedd för 12 personer på sträckan Ösmo - Billsta - Porthus - Fållnäs. (Eventuellt återtogs ansökan).
1925-11-04
Tillstånd till linjetrafik i anslutning till trafiken på Stockholm -Nynäs Järnväg utfärdat för sträckan på allmänna vägen Handens station - Vändelsö i Österhaninge socken.
1926-03-04
Trafik AB Stockholm - Nynäs återkallade sin ansökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Ösmo - Billsta - Porthus - Fållnäs med Fordbuss för 12 passagerare.
1926-11-06
Trafik AB Stockholm - Nynäs övertar delvis trafik bedriven av Folke Selin och får därmed länsstyrelsens tillstånd att bedriva omnibustrafik från Ösmo station förbi Porthus till Sorunda Poststation i samma socken. Även OLOV MARTIN övertar delar av Folke Selins trafik.
1927-01-21
Överenskommelse har träffats mellan Trafik AB Stockholm - Nynäs och DALARÖ NYA TRAFIK AB (Carl Rydh) om skötsel av busslinjen Handen - Vändelsö.
1927-06-20
Nu fastställs turlista för linjen Handen - Vändelsö. Det bestäms också att ändhållplatsen i Vändelsö skall förläggas till Vändelsö såg samt att CARL E RYDH (DALARÖ NYA TRAFIK AB) övertar tillståndet för denna sträcka fram till 1928-12-31.
1927-08-29
Länstyrelsen informerar om inledd samtrafik mellan Trafik AB Stockholm - Nynäs Järnvägstrafik och Dalarö Nya Trafik AB
1928-07-18
Länsstyrelsen meddelar tillstånd till linjetrafik på sträckan Sorunda poststation - Sorunda Malm - Norr Eneby - Segersängs station.
1928-09-21
Trafiktillståndet för sträckan på allmänna vägen Handens station - Vändelsö i Österhaninge socken som gavs 1925-11-04 och som 1927-06-20 överläts till CARL RYDH (Dalarö Nya Trafik AB) återkallas denna dag eftersom CARL RYDH inte längre utövar någon trafikrörelse.
(Frågan är då bara: återkallades enbart överlåtelsen eller återkallades tillståndet även för "huvudinnehavaren Trafik AB Stockholm - Nynäs).
1928-12-04
Länsstyrelsen meddelade tillstånd till linjetrafik på allmänna vägen på sträckan Gansta - Tungelsta station - Västra skolan i Västerhaninge socken.
1929-10-21
Linjetrafiktillstånd erhålls för allmänna vägen på sträckan Gryt - Häringe Grindar.
1930-09-12
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Västra skolan i Västerhaninge socken - Sofielund - Västerby - Norr Enby i Sorunda socken.
(Se tillstånd för sträckan med villkor 1931-07-16)
1931-07-16
Avslag tillsvidare på ansökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Gryt - Västerhaninge - Handens station.
1931-07-25

Länsstyrelsen beviljar tillstånd till omnibustrafik på sträckan Västra skolan i Västerhaninge socken - Sofielund - Västerby - Norr Enby i Sorunda socken.
Villkor: Mötesplatser måste anläggas på sträckan.

1931-08-14
Avslag på ansökan om tillstånd till omnibustrafik allmänna vägen för sträckan Spångbro - Billsta - Norr Enby - Porthus - Fållnäs.
1931-12-31
Se tidigare tillstånd 1928-12-04 och 1929-10-21. Dessa kompletteras nu med nytt tillstånd från Länsstyrelsen för allmänna vägen på sträckan Häringe Grindar - Nynäshamn. 
1932-03-07
Överståthållarämbetet i Stockholm Stad meddelar avslag på ansökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Södertörns Villastad - Örby - Södra Bantorget.
Kommentar:
Södertörns Villastad = dagens Farsta Strand.
1932-04-25
Enligt överenskommelse med Trafik AB Stockholm - Nynäs upphör ERIK KONRAD GUSTAVSSON med sin i länsstyrelsens tillstånd 1928-01-30 beviljade linjetrafik på allmänna vägen på sträckan Västerhaninge station - Fors - Vitså. Han upphör med trafiken 1932-06-20.
Trafik AB Stockholm - Nynäs får dock avslag på ansökan att få överta trafikrättigheterna på sträckan.

1932-05-10
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen Gryt - Västerhaninge - Handen -station.

1932-06-15
Länsstyrelsen avslog asökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Handen - Stockholms stadsgräns vid Forsen.
1932-06-29
Samtliga tillstånd till omnibustrafik återkallas av Länsstyrelsen och överförs till STOCKHOLM - NYNÄS JÄRNVÄGS AB.
1932-12-30
Länsstyrelsen avslog asökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Västerhaninge station - Björkhagen - Årsta - Årsta Havsbad i Västerhaninge socken.
Vill Du läsa om trafiktillstånden för omnibustrafik på Södertörn 1932 - 1969?
Klicka här

Upp