|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Läs mer om busstrafiken till Hässelby |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Redan när jag var fyra år gammal, märkte mina föräldrar att jag hade ett speciellt intresse av bussar. Jag riktigt njöt av att åka med våran buss som hade linjenummer 3. Oftast blev det resor till min mormor och morfar som bodde i Huddinge.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vi bodde cirka en
SJ tog över linjen 1/7 1946. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statens Järnvägar köpte 1945 upp SWB:s järnvägs- och bussrörelse. SWB:s gröna bussar med svart "maggördel" målades under våren 1946 om och blev gula med en smalare grön rand under fönstren. Linjen hade cirka 10 år tidigare förlängts till Hässelby Strandbad. Linjenumret 3 tillhörde från 1 juli 1946 "SJ Biltrafik Solnalinjerna". Linjen trafikerades med en tur var 30:e minut. Resan från Hässelby till Stockholm tog 40 minuter. Efter 20 minuters uppehåll gick bussen tillbaka till Hässelby. Det innebar att man hade fyra bussar i gång på linjen för att kunna upprätthålla tidtabellen. Bussarna avgick jämn hel- och halvtimme från respektive ändhållplats. Men från Hässelby Strandbad gick ingen buss "jämn udda timma" (dvs. 07.00, 09.00, 11.00, 13.00 osv). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu nämnda klockslag gick "trean" istället från Berghamns brygga fram till mitten på 1950-talet. Den bussen kördes av en chaufför som kallades "Plankan" för att han var så lång och smal. Genom att bussen gick till bryggan, fick boende på "Svartsjölandet" (som egentligen heter Färingsö) lättare att nå platser mellan Hässelby och Stockholm. De tog båten över Mälaren till Berghamns brygga. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bussarna tog på den här tiden även med sig lättare gods, som fraktades vidare av båtarna till Lambarön och Färingsö. Hässelbyborna kunde lämna gods till konduktören vid varje hållplats i samhället, men hämta gods fick de göra vid bensinstationen Centrum. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vissa turer på linje 3 gick till och från Landstingets tvätteri i Lövsta på vardagarna. Dessutom gick 3 L till en vändplan vid korsningen Glädjevägen/Blomsterkungsvägen i Glädjen (nuvarande södra delen av Backlura). Dessa turer kallades 3L. På väg ut mot Hässelby fungerade dessa turer även som förstärkningsvagn till ordinariebussen på linje 3. Vid hållplats Missionskyrkan var det obligatoriskt hållplatsuppehåll för båda bussarna så att trafikanterna fick möjlighet att byta buss om de råkat hamna på fel buss. På morgnarna gick förstärkningsbussar från hållplats Vitmossevägen in mot Stockholm och på eftermiddagarna gick dessa förstärkningsbussar antingen till Båtsman Stens väg (nuvarande Spånga IP) eller till Björnboda. I början av 1950-talet övergick man till kvartstrafik i rusningstid på linje 3. Vissa turer gick till och från Glädjen (nuvarande Backlura). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||