Resedagbok måndagen den 11 januari 1982
Till nästa resdag

Dagspressen har under helgen ventilerat problemen med våra pendeltåg. Det går troligen redan denna måndag att slå fast att ”ingen människa är skyldig till något i denna del”. Allting är vädrets fel!

Att vädret inte drabbat övriga spårbundna trafikmedel får betraktas som ”geografiska tillfälligheter”.

Eftersom ingen är skyldig till det inträffade, kan ju inte heller någon ställas till ansvar och därför behöver troligen inga åtgärder vidtagas. Dessutom kan man ju inte göra fel om man väljer att inte göra någonting. Det är en sanning som de luttrade pendeltågsresenärerna fått uppleva år efter år efter år!

De som kanske på ett sätt drabbas värst (får sitta i kläm) är den personal som med befintliga resurser måste försöka se till att resenärerna når sina resmål. De är värda allt beröm i världen. De utför ett otroligt arbete.

SL har satsat stort. Många bussar har satts in och ett 80-tal pendeltågsvagnar ska nu vara körbara. Den trafikinformation Radio Stockholm nu presterar är inte särskilt exakt. Man ”tror” att stomtågen ska komma att gå och att de har sex vagnar. Emellertid får jag denna dag njuta av en taxiresa till Islandstorget, där jag bytte till tunnelbana mot Rådmansgatan. Åkkomforten är som vanligt mycket bättre på t-banan än på pendeltågen.

Hemresan bjöd på behagliga överraskningar. Tåget med avgång 16.38 från Centralen gick faktiskt denna dag och dessutom i rätt tid. Det var gott om sittplatser i detta 6-vagnarståg som också (läs och häpna) anlände till Jakobsberg på i tidtabellen utlovad tid. Orsaken till att ingen behövde stå i gångarna eller på plattformsdelarna var givetvis att SL satt in många bussar som avlastning och förstärkning till pendeltågen och att resenärerna hellre väljer möjligheten att åka buss framför en osäker färd med pendeltåg. Bussarna gick därför överfulla denna kväll.

Jag kan inte hjälpa att jag är lite avundsjuk på resenärerna som kan åka med Märsta-pendeln. Där går nämligen de gamla bruna tågvagnarna som i folkmun kallas ”snusdosor”. Tågen består dessutom av sju vagnar och tål vinterklimatet mycket bättre än de blå pendeltågen gör. Stängda vagnar med kupéer som dessutom håller bra värme. Inga susande fläktsystem finns och när tåget stannar vid stationen, öppnas bara utgångsdörrarna och man slipper det kraftiga insläppet av midvinterns iskyla som ju tränger in i hela vagnen på pendeltåget när dessa vagnsdörrar öppnas.

På kvällen denna dag framträdde trafikchefen Bo Tollin i TV och förklarade att han betecknade den gångna trafikdagen som ”helt normal”. Ändå hade det förekommit en del inställda avgångar, så ordet ”normal” har tydligen en annan innebörd för honom än för trafikanterna.

Upp