Här några exempel på historiska topptavlor
- Statens Järnvägar (SJ) och StorStockholms Lokaltrafik (SS/ SL)
Så här såg SJ:s topptavlor ut i hela landet på 1950-talet då bussarna var gula och hade en grön rand under fönstren.

Samma gula emaljfärg var bottenfärg på topptavlorna. Texten, tavlans kant samt fästet var grönt.
Foto: Ingwar Åfeldt.
1962 ändrades färgsättningen på SJ:s bussar till orange och ljust beige.
Topptavlorna fick följdaktligen också ny färgsättning.
Det som tidigare varit grönmålat på topptavlorna försågs nu med orange färg.
På vissa håll försågs topptavlorna även med hållplatsens namn.
Foto Ulla Widell 2008-05-03.
I Stockholmstrakten lanserade SJ en ny design på topptavlorna i mitten av 1960-talet.
Denna tavla har suttit vid en hållplats på Södertörn.
Tavlan finns nu i Svenska Omnibussföreningens ägo.

Foto: Ulla Widell 2008-05-03

Från senare delen av 1950-talet och fram till högeromläggningen den 3 september 1967 såg Stockholms Spårvägars topptavlor ut så här.
Emblemet är "vingarna" som på den tiden gestaltade "kollektivtrafik"
Klicka här så hittar Du topptavlemodellen som användes före denna utformning.
Foto: AGR
När SL bildades 1967 och tog över ansvaret för hållplatsernas utrustningar byttes "vingarna" ut mot SL-emblemet (en rund ring med bokstäverna SL). Ännu hade inte hpl-namnet börjat sättas ut. Det kom några år senare som resultat av ett förslag i Stockholms Stadsfullmäktige.
Foto: Mr G.
SL-emblemet ändrades 1977 när man firade lokaltrafikens i Stockholm 100-årsjubileum som sammanföll med SL:s 10-årsjubileum.
Det gamla emblemet kompletterades med två halvcirkelformade linjer som bas.
Topptavlorna var nu också försedda med hållplatsnamn och zonmärke.
Vid hållplatser med fler än fem passerande busslinjer, satte man upp denna typ av topptavla kompletterd med en dest-tavla.
Foto: Ulla Widell 2009-04-18
Så här ser den moderna dest-tavlan ut som kompletterar topptavlans information.
Foto: Ulla Widell 2009-04-18
Upp